Tilasin kahteen makuuhuoneeseen kesän alussa pimentävät vekkikaihtimet. Toisessa huoneessa ne toimivat täydellisesti, toisessa huoneessa kaikki ei mennyt ihan nappiin. Lue tästä, mikä meni pieleen ja miten ongelma lopulta ratkaistiin. Meidän kuluttajien kannattaa olla tarkkana, että saamme sitä, mitä tilaamme. Ei kannata tyytyä siihen, että tuote tai palvelu on vähän sinnepäin.
Pystytkö nukkumaan huoneessa, johon tulvii valoa? Minä en, joten makuuhuoneen pimennys on itselleni ihan ehdoton juttu. Talvella sillä ei toki ole väliä, mutta suuren osan vuodesta valoa on nukkumisen kannalta liikaa.
Uudessa kodissamme on korkeat ikkunat, joita en halunnut peittää verhoilla. Niinpä tilasin kahteen makuuhuoneeseen pimentävät vekkikaihtimet heti kesän alkuun. Toisessa makuuhuoneessa kaihtimet toimivat alusta lähtien täydellisesti.
Pimentävät vekkikaihtimet ja pimennyslistat asennettiin tässä huoneessa ikkunalasien väliin. Pimennyslistat varmistavat, ettei valoa tulvi myöskään kaihdinten reunoilta. Kaihtimia on helppo käyttää ja kun ne laskee yöksi alas, huone todellakin pimenee. Päiväkäyttöä varten ikkunoissa on entuudestaan sälekaihtimet, jotka saivat jäädä paikoilleen.
Toisessa makkarissa sen sijaan kaikki ei mennyt ihan nappiin. Ikkunoita on kaksi, joista toiseen pimennyskaihdin saatiin ikkunalasien väliin. Tämä kaihdin toimii mainiosti.
Mutta toiseen, korkeaan ja kapeaan ikkunaan vekkikaihdin piti asentaa ikkunalasin pintaan. Huomasin kuitenkin heti ensimmäisenä yönä, että kaihdin vuotaa valoa reunoilta, ja paljon. Omaan silmääni kaihdin näytti aivan liian kapealta eikä se täyttänyt ikkuna-aukkoa kunnolla reunasta reunaan.
En tietenkään voinut hyväksyä pimennyskaihtimia, jotka eivät pimennä – varsinkaan, kun näitä kaihtimia pidetään laadukkaina ja maksoin niitä melkoisen paljon. Myyjäliikkeen asentaja oli vieläpä käynyt mittaamassa ikkunat, tilannut kaihtimet mittojen mukaan ja asentanut ne. Vastuu oli siis heillä.
Otin jonkin aikaa kärvisteltyäni yhteyttä myyjäliikkeeseen ja he lupasivat lähettää asentajan tarkistamaan tilanteen, kunhan tämä kerkiää. Kun asentaja vihdoin saapui, olin nukkunut jo kuukauden huonosti valoisuuden takia.
Asentaja totesi, ettei kaihtimelle voi oikein tehdä mitään. Vekkikaihdin oli hänestä sopivan levyinen, koska leveämpänä se saattaisi naarmuttaa ikkunankarmeja. Haloo, tyhmempikin näki, että kaihtimen reunoissa oli molemmin puolin monta millimetriä tilaa. Siihen olisi mahtunut selvästi leveämpi kaihdin. Ja miten kankainen kaihdin voi naarmuttaa?
Tyydyin siihen, että näin se nyt on ja tämän kanssa on elettävä. Pian kiukku kuitenkin nousi taas. On se kumma, jos ei selvää virhettä tai puutetta saada korjattua. Otin jälleen yhteyttä myyjäliikkeeseen ja sain sovittua ajan asentajan käynnille. Tällä kerralla hän tuumi, että ikkunan reunoihin voisi asentaa L-malliset listat, jotka torppaavat valon tulon reunoista. Niinpä laitoimme listat tilaukseen.
Myyjä koetti maksattaa listat minulla, mutta totesin, etten maksa näin kalliista kaihtimista enää mitään lisää. Minun pitää saada se, mistä olen alunperin maksanut eli toimivat pimennyskaihtimet.
Muutama päivä sitten asentaja, tällä kerralla toinen henkilö, tuli asentamaan listat ikkunan reunoihin. Hän ihmetteli, miksei listoja oltu laitettu alunperin. Niinpä, sanos muuta! Olisin nukkunut jo kaksi kuukautta hyvin.
Nyt kaihtimet toimivat niin kuin niiden pitää eikä aamuaurinko enää herätä minua anivarhain. Kannatti olla sinnikäs ja vaatia yritystä korjaamaan asia. Valkoiset listat sulautuvat niin hyvin ikkunankarmeihin, että päivällä niitä tuskin huomaa.
Tämän tarinan opetus onkin: Uskalla olla vaativa asiakas. Jos et saa, sitä mitä tilaat, tuote on virheellinen tai viallinen tai palvelussa on puutteita, reklamoi asiasta ja pyydä myyjältä korjausta.
Onko sinulla vastaavankaltaisia kokemuksia?
- Jos haluat lukea myös hyvistä kokemuksistani, tutustu tähän postaukseeni: Top 6 sisustusliikettä netissä